GRAVEL BRINGATÚRA A SOŁA FOLYÓ MENTÉN
- Benecz Ferenc
- 12 minutes ago
- 3 min read
Nem rég került kialakításra a Velo Soła (ejtsd: velo sov:á) avagy a nr 611 kerékpáros útvonal, mely Rajcza (ejtsd: rájcsá) településről indul (40p autóval Szczyrkből), és a Żywieci-tó (ejtsd: zsivjeci) partján ér véget 40 kilométer megtétele után - jelenleg, mert a végleges tervekben a túra körbe fog menni a tó körül, csak egyelőre ennyire futotta a kivitelezőtől.
Mire is lesz szükséged? Bár nagyon sok aszfaltozott és térkővel kirakott szakasz van, a dózeres részek miatt egy gravel- vagy trekking kerékpár talán a legideálisabb választás eme túrához. Esőkabát, defektjavító szett, valamint legalább egy kulacsnyi víz legyen nálunk.
Rajcza a szlovák határhoz nagyon közel, a Soła folyó mentén fekszik. Népszerű turisztikai célpont télen és nyáron egyaránt. Túránk indulása előtt érdemes közelebbről megnézni a 19. században épült Habsburg palotát és annak kertjét. Ha pedig elindulnánk, akkor irány a városi parkba (Park w Rajczy), ahol megtaláljuk az útvonal kezdetét jelző táblát, egyben virtuális nullkilométerkövét.

Az útvonal úgy lett kijelölve, hogy a folyó hol az egyik, hol a másik oldalán halad, mely oldal váltások önmagukban is látványosok, de emellett több látnivalót is találunk picit letérve a főcsapásról. Ezeket táblák jelzik az út mentén (sajnos egyelőre csak lengyelül), de érdemes előre megjelölni magunknak az érdekes pontokat.
Jó, ha tudod, hogy az útvonal bár számos kisebb-nagyobb települést érint, igazán egyikbe sem kell begurulnunk, csak éppen hogy érintőlegesen. Így ha bármire szükségünk lenne, akkor azt az útvonalról letérve találjuk. Ez egyébként nagy előnye az útvonalnak, hiszen így az az érzésünk, hogy 40 kilométert tekertünk viszonylag lakott területek érintése nélkül.
Így először Milówka (ejtsd: milúvká) településen a Izba Regionalna Stara Chałupa (ejtsd: izbá redzsionálná sztárá háv:upá) azaz a hagyományos faszobrászat múzeumát nézhetjük meg, nagyjából 300 méter extra bringázással. Itt két klasszikus faházban a fafaragás eszközeit, a régi életet és fafaragásokat nézhetünk meg.
Ezt követően Węgierska Górka (ejtsd: vengjerszká gúrká) település határában találjuk a második világháborús bunkereket, melyek a lengyel történelem egyik fontos és kiemelkedő részének állítanak mementot - a második világháború kitörésekor az itt állomásozó 1500 lengyel katona minimális felszereléssel támogatva feltartóztatta a nagyjából 17 000 fős német sereget. Napjainkban több bunker is megtekinthető, a bringás útvonaltól legkönnyebben a Schron Waligóra érhető el, kevés emelkedőn tekeréssel.
Wieprz (ejtsd: vjepzs) településre érkezve belekóstolhatunk a környékhez erősen hozzátartozó kiváló minőségű sörök egyikébe a PINTA Breweryben.
Ezt követően érkezünk meg Żywiecbe (ejtsd: zsivjec), mely az egyik leghíresebb sziléziai sör hazája, így természetesen találunk sörmúzeumot is, ahol audio guide segítségével tekinthetünk a sörfőzés színfalai mögé.

A városból hamar kivezet minket az útvonal, és pár perc alatt elérjük a Żywieci-tavat, avagy Jezioro Żywieckie-t, ami valójában egy víztározó - 1966-ban több település elöntésével hoztak létre. Partja több mint 33 km hosszú, amiből kicsivel több mint 10 kilométert tudunk kavicsos bringaúton körbetekerni. Tiszta időben ellátni a Skrzyczne-hegyig (ejtsd: szksicsne), mely Szczyrk (ejtsd: scsirk) fölé magasodik.
Egy melegebb napra jól jöhet az infó, hogy a tóban egyes kijelölt helyeken lehet fürdeni is, de a Soła folyóban is van az útvonal mentén strandolási lehetőség.
A túránk egyelőre a tó jobb felső sarkánál ér véget (innen a jövőben tovább fog haladni körbe), így vissza kell gurulnunk Żywiecbe, hogy póroljuk az elégetett energiákat - szerencsére erre a városban többféle lehetőségünk is van. No meg semmiképp ne maradjon ki a helyi sörök egyikének megkóstolása sem!
Mindezek után jogosan jöhet a kérdés: na de hogyan jutunk vissza a kiindulási pontunkra? Nos, erre két lehetőség adja magát: egyrészt Żywiecből vonattal vissza tudunk jutni Rajczaba (vagy akár reggel és akkor a bringázás végén már nem kell vonatozni), másrészt ha igazán sportértékűvé szeretnénk tenni a napot, egyszerűen csak tekerjünk vissza, immáron megállók és nézelődés nélkül.